het is lekker vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu het is lekker vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu

het is lekker vakantie

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg linda

19 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Een bericht uit het lekker zonnige Suriname! Het heeft hier echt super veel geregend, vorige week zelfs zo erg dat er heel veel straten blank stonden. Wij gingen woensdag eten met de ouders van Danielle op Blauwgrond. Het was heel moeilijk om een taxi te krijgen en eenmaal in de taxi klotste het water op sommige stukken tegen de onderkant van de auto aan. Het was best een beetje eng, maar gelukkig is het allemaal goed gegaan. Het is nu de afgelopen paar dagen gelukkig weer lekker zonnig, dus liggen wij veel bij het zwembad.

Behalve bij het zwembad liggen zijn wij vorige weekend ook (eindelijk) naar white beach geweest. Dit was heerlijk, je kunt daar een hutje huren en dan kun je ook lekker in je hutje incl. hangmat zitten. De halve dag was het lekker zonnig en daarna ging het helaas rekenen. Dit mocht de pret niet drukken en wij zijn toen heerlijk gaan eten. Er was een kok die ons had aangeboden om te koken. Wij moesten 17,50 pp betalen en daarvoor zouden wij dan van alles krijgen. Nou dat was inderdaad zo. Heerlijke kip, bami, nasi, patat en een enorme vis krijgen wij voorgeschoteld. Het was echt super lekker. Tegen de avond, rond 19.00 uur zijn wij maar weer eens met de taxi richting huis gegaan.

Natuurlijk lig ik niet alleen maar bij het zwembad of op white beach, maar doe ik af en toe ook nog eens wat ;) zo is eindelijk (na heel wat telefoontjes) het kopieerapparaat geregeld. Wij zijn vrijdag naar een winkel geweest, waar iemand van de Vrienden van Suriname al contact mee had gehad. Zij hadden voor ons de beste optie uitgekozen. Eerst hadden zij gekeken voor een tweedehands ´kantoor´printer, dus echt zo´n hele grote, maar deze zijn veel te duur. Nu hebben wij een klein apparaat waarop je ook kunt faxen, scannen, printen en natuurlijk kopiëren. Het is wel een mooi apparaat, het enige nadeel is dat de toners vrij duur zijn (100euro) maar gelukkig kun je met 1 toner 2500 kopietjes maken. Hopelijk komt er dan volgend jaar weer een nieuwe stagiaire die een toner voor de school kan kopen. Dinsdag hebben wij het kopieerapparaat naar de school gebracht, zij waren er heel blij mee. Mayke heeft gelijk de nodige uitleg gegeven. Mevrouw Pengel (met het rose shirt) vond het maar een wonder dat er kopietjes uit een apparaat kwamen en dat het apparaat dan ook nog op de Buchnerschool staat. Het was heel leuk om te zien en zij waren heel dankbaar. Nogmaals iedereen heel erg bedankt voor de giften, zonder jullie was dit niet mogelijk geweest.

Verder is mijn speelgoedkeuken inmiddels ook opgehaald door Kathleen (de hoofd kleuterleidster, zij staat ook op de foto). Het keukentje staat in de klas en is een groot succes. Mijn mentor, Oresia was het keukentje al aan het uitpakken toen ik ´s ochtends aan kwam. Er kwam toen een kindje, Shakira naar mij toe met stralende ogen en zij vroeg aan mij: ´is dat speelgoed voor ons?` dit vond ik zo schattig dat zij van mij de eerste keer in de keukenhoek mocht spelen (ik weet het ,eigenlijk mag je niet voortrekken maar ja dit was zo schattig dat ik dat maar even door de vingers zag)
Verder is de keukenhoek natuurlijk voor iedereen erg interessant. Veel kinderen gaan tijdens ANK (arbeid naar keuze) dan ook stiekem hier kijken. Dit is wel eens vervelend, omdat je ze hier heel moeilijk weg krijgt. In Nederland zou een kind, nadat je hem corrigeert gewoon weer terug gaan naar zijn eigen werk, maar hier gaan ze dan achter het keukentje zitten of wegrennen etc. ik merk dat ik dit wel steeds meer zat begin te worden. Het is sowieso heel wisselend per dag hoe de kinderen zijn, de ene dag gaat het super goed en doen ze heel leuk mee tijdens de bewegingspelletjes en tijdens het spelen. De andere dag worden ze alleen maar druk van liedjes zoals ´aramsamsam´ en zijn ze super vervelend tijdens het spelen, en dan vooral tijdens het opruimen. Vorige week woensdag was ik ook echt een beetje klaar met de klas. Gelukkig heb ik dan weer even vier dagen om bij te komen en om te proberen weer een beetje positief tegen de stage aan te kijken.

Verder hadden wij vrijdag een verjaardag. Wij gingen eerst heel lekker eten en daarna zijn wij naar het Princes casino gegaan. Het casino is hier echt geweldig. Het wordt bijna allemaal beheerd door Turken en het is vrij decadent. Toen ik het casino binnen stapte had ik echt even het idee dat ik in een andere wereld was. Overal op de muren stonden muurschilderingen, overal zag je knipperende lichtjes en op een balkon stonden vier vrouwen ´leuke´ dansjes te doen. Het was echt een soort kruising tussen Las Vegas en de Efteling. Ik ging samen met Danielle en Heleen aan een roulette tafel zitten en de inzet was 20 SRD. Uiteindelijk ben ik naar buiten gegaan met 133 SRD dus het was een goede avond voor mij ;) omdat je in het casino ook nog gratis eten en drinken krijgt was het helemaal relaxed. Hier gaan we vast nog wel een keer naar toe.

Verder heb ik niet zo heel veel meer meegemaakt. Woensdag was de laatste stage dag voor de vakantie en kwamen de ouders langs op school om te horen hoe het met hun kind gaat. Dit was wel apart, er was geen afgesproken tijd zij mochten gewoon tussen 8.00 en 10.00 komen. Zij konden dan in de schriften kijken en met de juf praten. Er waren maar 11 ouders van de 32 kinderen gekomen, erg weinig dus. Ik heb wel veel gesprekken gevoerd dit vond ik wel erg leuk.

Donderdag komen mama, Hans en Henze hier voor twee weken op visite. Wij gaan dan dinsdag na de Pasen voor vijf dagen (tot vrijdag dus) het binnenland in. Ik heb hier heel veel zin in. Omdat je in het binnenland geen bereik hebt ben ik dus van dinsdag ochtend tot vrijdagmiddag niet bereikbaar.

Dit was mijn verhaal weer voor deze keer, de volgende keer heb ik denk ik weer heel veel foto´s omdat ik dan terug ben van mijn binnenland trip. Ik ga nu even genieten van mijn vakantie en jullie horen gauw weer wat van mij.

Dikke x voor iedereen

• 19 Maart 2008 - 15:36

Karlijn:

Hi Lin,

Wat een leuk verhaal weer! En inderdaad ik begrijp heel goed dat je die kinderen af en toe zat wordt als ze echt niet naar je luisteren! Helemaal als jij zegt ga verder met je eigen werk en ze gaan zich zelf verstoppen... oowww! Maar dat je keuken een groot succes is had ik al wel verwacht! Hij zag er ook erg leuk uit en die kinderen kunnen nu alvast voor later leren omn lekker te koken met speelgoed eten;) Verder moet het inderdaad gaaf zijn dat het je gelukt is om een kopieerapparaat aan te schaffen! Echt goed!

O ik zie dat ikmoet werken! (moet ook helaas nog gebeuren) Geniet lekker van je vakantie.. Al denk ik soms dat je dat elke week hebt met je 4 dagen vrij:D! En ga vooral leuke dingen doen met je mams, broer en Hans! Geniet ervan.. en voor je het dan weet is je volgende bezoek er:D:D!!!! Geniet ervan en tot msn, sms of bels!

Dikke kus Kar

• 19 Maart 2008 - 15:48

Linda :

hallo allemaal,

Ik zie dat sommige foto´s nogal raar op de site staan. voor de duidelijkheid ik ben zelf niet opeens langwerpig geworden ofzo maar ligt denk ik aan het verkleinen haha

dikke x

• 19 Maart 2008 - 16:15

Mama En Hans:

Hoi Linda,
    wat een geweldige verhalen heb je weer te vertellen. Dat white beach lijkt ons wel wat. Daar willen wij ook wel heen!! Je bent trouwens al lekker bruin geworden, ondanks de vele regen. We zullen erg wit afsteken bij je. Wel een erg mooi fotokopieerapparaaat he? Je mag trots zijn op het resultaat en hopen dat het veel wordt gebruikt voor je school. Die keuken is trouwens ook een aanwinst - dat kun je heel goed zien op de foto's. Overigens: wij gaan dinsdag vertrekken en blijven 5 dagen weg - dus tot zaterdag zijn we moeilijk te bereiken. Ga jij een dag eerder terug of zo? Grapje!! We hebben inmiddels alweer 90 euro verzameld voor uitgaven daar. En dan nog een halve koffer vol spullen die je had gevraagd - die school weet van gekkigheid niet hoe ze je moeten bedanken als je vertrekt. Die willen elk jaar wel een stagiaire van de Marnix! Wij hebben de spullen bijna klaar en ingepakt - Henze nog niet helemaal. We hebben er zin in. We zien je morgenavond in Paramaribo. Spannend he!!!!!! Tot dan.
    O ja, groeten van opa/oma van H. en opa/oma van R. en van Astrid, de schoonheidsspecialiste en van tante Nini. Verder zullen we het morgen allemaal wel mondeling doen. Bye, bye.

• 19 Maart 2008 - 16:25

Shirli:

Hey Lin!!

Leuk verhaal weer meis!!Wat een superdingen maak je mee zeg!!Toppie!!
    Ga zo door!!
    ...maar nu eerst lekker genieten van een welverdiende vakantie in de binnenlanden!!Have fun!!!

spreek je...

kus Shirli

• 19 Maart 2008 - 16:57

Ilse:

Eyyyy Lin,

Wat leuks om al die verhalen te lezen en de foto's te bekijken! Echt enorm leuk wat je allemaal doet daar!!!
    Geniet ervan!

Kus Ils

• 20 Maart 2008 - 13:38

Joëlle:

Hoi!!

Een heel fijne vakantie en geniet van je bezoek. Weer even lekker je familie om je heen, zal vast wel heerlijk zijn!
    Mooi apparaat, ik hoop dat ze de uitleg snappen en dat ze t dan ook blijven gebruiken. Die schrijfwerkjes ook met het apparaat gemaakt?

Je bent toch al wel bruin, ondanks de regen. Dat hutje op het strand ziet er goed uit, lekker relaxen in je hangmat!

Fijna paasdagen in de jungle, dikke kus voor jou en de rest van de familie. En maak je samen met hun een leuk bericht?

Liefs,Joëlle

• 23 Maart 2008 - 18:07

Jantine En Michiel:

He strandganger, wordt er nog gewerkt daar ;-)??? Geintje, maar ik benijd je wel daar in je Surinaamse 'leefritme'. Wij zijn net terug uit Italie en 2 daagjes Innsbruck. Heel wat anders dan bij jou hoor!! In Italie is het lente, dus elke dag afwachten of het regent of de zon schijnt. En in Innsbruck sneeuwt het, we hebben zelfs nog even op de skipiste gestaan!!! Dus wel even wat andere uitersten dan de tropische omstandigheden bij jou.

Ik had je nog foto's gemaild, maar ik kreeg een foutmelding op je hotmail, omdat het bericht met de foto's te groot was.... helaas!!! Kan ik ze nog op een andere manier naar je toe krijgen?? Want die buik van mij is de afgelopen 2 weken al weer behoorlijk verder gegroeid hoor! Heb je nog een ander e-mailadres met grotere capaciteit? Of kan het evt. via Hyves of via deze site? Ik ben een nitwit wat dat betreft, dus ik hoor het wel van jou...

Nou, wij gaan nog even Pasen vieren, en wel in winterse sferen want ook hier in NL is het abnormaal koud en.... wit!!! Vannacht gaat het vriezen en in de helft van het land sneeuwt het, dat is sinds 1901 met Pasen niet meer voorgekomen!!

Mama, Hans en Henze zijn inmiddels geacclimatiseerd? Dikke knuffel voor jullie allemaal, veel plezier met de jungletocht en we zijn weer benieuwd naar de foto's!

xxx