Het tweede bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu Het tweede bezoek uit Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu

Het tweede bezoek uit Nederland

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg linda

20 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Het heeft weer even geduurd, maar hier is dan weer een verslagje vanuit Paramaribo. Na de binnenland trip die ik met mama, Hans en Henze gemaakt heb, heb ik niks meer geschreven dus het werd wel weer eens tijd.
Met mama, Hans en Henze ben ik naast het binnenland ook nog een dagje naar Brownsberg geweest. Voordat wij hier aankwamen moesten wij eerst drie uur over een bauxiet weg rijden met een busje. Dit was weer eens een erg hobbelige ervaring, maar wel leuk om ook dat eens te zien. Eenmaal bij Brownsberg aangekomen gingen we naar de eerste waterval lopen. Dat was een aardig actieve tocht, zeker met die warmte. Het had net geregend dus je moest goed uitkijken waar je liep zodat je niet uit zou glijden. Uiteindelijk waren we bij de eerste waterval aangekomen, het was wel mooi, maar ik had zelf een iets spectaculairdere waterval verwacht. Wij zijn ongeveer een kwartiertje bij de waterval geweest en mochten toen weer terug. Deze keer moesten wij constant omhoog klimmen, dus dit was nog even iets pittiger dan de heen weg, maar uiteindelijk was het helemaal goed gekomen. Toen wij weer boven aan waren gekomen hebben wij nog apen gezien, dit was echt een super ervaring! Ik had dit ook gefilmd, helaas had ik mijn bandje niet ver genoeg terug gespoeld nadat ik dit nog een keer had terug gekeken en staat er nu de morgenzegen op mijn stage op het bandje i.p.v de apen, hier baalde ik nogal van. Maar ja gelukkig hebben we de foto´s nog ;)
Nadat mama, Hans en Henze weer weg waren heb ik de hele week stage gelopen, dit was wel voor het goede doel want 12 april heb ik Kevin van Zanderij opgehaald. In die week is Sjouke van de Marnix ook nog langs geweest en heeft bij mij in de klas gekeken. Hij vond dat ik ´kracht´ uitstraalde voor de klas en was heel positief, dit is natuurlijk altijd fijn om te horen.
De week erna hebben kevin en ik allerlei leuke dingen gedaan. Zondag zijn wij naar de dierentuin geweest, het was best leuk maar wij schrokken wel van de kleine kooitjes waar de dieren in zaten. Je zag heel veel ´gestresste´ dieren. Er waren bijvoorbeeld twee tijgers die constant met z´n tweeen naast elkaar hetzelfde stukje liepen, er waren apen in veel te kleine kooitjes etc. Het was wel een goede voorbereiding voor mei, want 9 mei ga ik met de kinderen op schoolreisje naar deze dierentuin. Maandag zijn wij lekker de hele dag naar white beach geweest, dit was weer heerlijk want het was ook super goed weer! Dinsdag hebben wij geshopt, Kevin heeft ook de fel begeerde All Stars voor maar liefst 68SRD gekocht ;)
Ook mijn stage konden wij natuurlijk niet overslaan. Ik ben woensdag gewoon stage wezen lopen en toen is Kevin rond 11.00 uur komen kijken op mijn stage. Hij vond het erg leuk om te zien en ik vond het ook heel leuk dat ik dat allemaal aan hem kon laten zien, zo heeft hij ook een veel beter beeld van wat ik allemaal doe.
Ook Fort Zeelandia moesten wij natuurlijk nog bezoeken, dus dat hebben wij donderdag gedaan, samen met de palmentuin en de centrale markt. Daarna hebben wij lekker gelunched bij Zus en Zo, iedereen die in Suriname komt moet daar een keer gelunched hebben.
Vrijdag hebben wij nog een dagtrip gemaakt, wij hebben de dolfijnentrip uitgekozen. Deze trip begon al goed, want er zouden nog zeven andere mensen mee gaan, maar die gingen uiteindelijk niet. Dit kwam er op neer dat de trip voor ons niet door zou gaan, gelukkig konden wij uiteindelijk met twee anderen mee. Wij zijn eerst naar Fort nieuw Amsterdam geweest. Dit fort is in 1734 gebouwd om de plantages te beschermen. Het is jaren een fort geweest, later was alleen de gevangenis nog in gebruik en tegenwoordig is het een openlucht museum. Wij hebben hier o.a. de gevangenis bekeken, dit was wel grappig want hier hingen nog diverse dingen aan de muur die de gevangenen destijds hadden opgehangen.
Na nieuw Amsterdam zijn wij de eerste keer dolfijnen wezen kijken op de Suriname rivier, wij hadden er helaas niet zo heel veel gezien dus gingen wij verder naar de eerste plantage. Dit was de plantage Rust en Werk. Vroeger was dit een plantage, tegenwoordig is dit hele perceel opgekocht door meneer Van Alen die hier onder andere garnalen kweekt. Rust en Werk is dus geen plantage meer, maar gewoon een dorpje. Het was heel leuk om te zien dat de meeste mensen daar leven van de garnalen vangst. Zij vangen deze op zee, en dit staat dus los van de garnalenkwekerij. Door het hele dorp werden de garnalen gepeld, gedroogd en gekookt.
Na deze plantage zijn we nog naar plantage Frederiksdorp gegaan. Deze plantage is gerestaureerd door een Nederlander en hierdoor zijn er nog heel veel authentieke huizen. Dit was heel leuk om te zien, helaas zijn de koffiebomen en citrusbomen wel verdwenen, maar je kreeg op deze plantage wel een beter beeld van hoe het ooit was geweest. Zowel Kevin als ik vonden het indrukwekkend om te zien uit hoeveel hectare zo´n plantage bestaat en hoeveel slaven daar dan wel niet gewerkt hebben.
Nadat wij hier lekker gelunched hadden zijn wij voor de tweede keer dolfijnen gaan spotten. En deze keer was het zeer geslaagd, wij hebben er echt super veel gezien. Op een gegeven moment zaten wij midden in een school dolfijnen en dit was helemaal geweldig. Af en toe sprongen ze ook omhoog en een paar kwamen heel dicht bij de boot. Helaas was foto´s maken wel heel lastig, omdat je telkens net te laat was en dan waren ze alweer onder water. Op de film is het denk ik een stuk beter te zien. Het was in iedergeval echt een ervaring om nooit meer te vergeten! Nadat wij hier nog een uurtje zijn geweest, gingen wij weer richting Leonsberg om van daaruit weer naar ons hotel, Sullies Suites te gaan.
Vrijdag was dan ook helaas de laatste dag dat wij samen waren, want zaterdag middag is Kevin helaas weer naar Nederland vertrokken. Het was echt een hele leuke, gezellige week.
Nu nog vijf weekjes hier genieten en mijn stage afronden en dan kan ik jullie allemaal weer begroeten in het koude Nederland. Het lijkt mij heel leuk om iedereen weer te zien, alleen die temperatuur zie ik wel een beetje tegenop haha.

Voor nu ga ik weer stoppen, ik heb nu nog drie weken stage en maak misschien nog een keer een tripje, hoewel ik wel het idee heb dat ik de meeste dingen wel gezien heb. Als ik weer wat leuks, spannends of grappigs mee maak horen jullie het natuurlijk gelijk van mij!

Dikke x voor iedereen

  • 20 April 2008 - 17:48

    Fieke:

    Eindelijke weer een verhaal, iedereen zat er met smart op te wachten!
    Leuk hoor, al die tripjes.
    En nu nog eventjes verder met krachtig optreden voor je klasje en dan weer terug naar hier!
    Langzaam aan wordt het hier beter weer....maar neem die zon maar mee :)
    Veel plezier met je schoolreisje, raak geen kinderen kwijt he.

    Groetjes weer van ons 4-en een dikke doei.

  • 20 April 2008 - 19:43

    Mama:

    Fijn dat jullie samen het goed gehad hebben de afgelopen week. Ik hoorde het net al via de telefoon, maar lezen is veel leuker! Mooi he die dolfijnen zo vlak bij je boot; dat vonden wij ook zo bijzonder. Voor Kevin zal het weer even wennen zijn, maar als je meteen moet werken is het Surinaamse leven zo weer vergeten. Helaas, helaas. En voor jou Linda is het eind nu ook in zicht. Nog even genieten van alle relaxte dingen die daar wel kunnen en hier minder, zoals goedkoop uit eten en uitgebreid op het terras zitten in de zon e.d. En dan nog event de laatste onderzoekjes doen met je klas en het verslag ervan maken en inleveren. We kijken uit naar je komst en zullen je warm onthalen op Schiphol. Maak er nog wat van die paar weken, zodat de kinderen en je juf je niet snel zullen vergeten. Groeten voor de meiden daar. Dikke kus van mama en Hans. Die al nauwelijks meer bruin zijn!

  • 20 April 2008 - 19:44

    Mama:

    Fijn dat jullie samen het goed gehad hebben de afgelopen week. Ik hoorde het net al via de telefoon, maar lezen is veel leuker! Mooi he die dolfijnen zo vlak bij je boot; dat vonden wij ook zo bijzonder. Voor Kevin zal het weer even wennen zijn, maar als je meteen moet werken is het Surinaamse leven zo weer vergeten. Helaas, helaas. En voor jou Linda is het eind nu ook in zicht. Nog even genieten van alle relaxte dingen die daar wel kunnen en hier minder, zoals goedkoop uit eten en uitgebreid op het terras zitten in de zon e.d. En dan nog event de laatste onderzoekjes doen met je klas en het verslag ervan maken en inleveren. We kijken uit naar je komst en zullen je warm onthalen op Schiphol. Maak er nog wat van die paar weken, zodat de kinderen en je juf je niet snel zullen vergeten. Groeten voor de meiden daar. Dikke kus van mama en Hans. Die al nauwelijks meer bruin zijn!

  • 20 April 2008 - 20:19

    Karlijn:

    Hi Meis,

    Wat een top verhaal! Wat heb jij de afgelopen weken daar een boel mooie dingen gezien! En wat goed dat Sjouke zo positief over je was! Had ook niks anders verwacht hoor! Nu denk ik wel geef mij ook zo'n baan! Beetje studenten opzoeken op koste van de school in het buitenland:D!
    Meis ik ga nu echt slapen! Jij heel veel plezier deze weken nog en voor je het weet staan we al weer te dansen in de stad:D!

    Liefs x

  • 21 April 2008 - 06:47

    Jantine En Michiel:

    Nou, de avonturen gaan gewoon door zo te horen! Zeker wel jammer om Kevin weer op het vliegtuig te zetten, na een lekker weekje samen? Anyway, het is nu wel aftellen geblazen toch, met nog 3 weken stage, en over 5 weken terug in NL. De lente begint hier inderdaad voorzichtig door te breken, maar neem maar wat zon vanuit Suriname mee, kan geen kwaad.

    Voor ons is het 'aftellen' gevoelsmatig ook wel begonnen hoor, nog 10 weken tot de uitgerekende datum, ik zit nu in week 31 van mijn zwangerschap, dat klinkt al echt ver he? M'n buik groeit ook met de dag, heb ik het idee, en ik moet nu ook elke anderhalf/twee weken naar de verloskundige, dus dan heb je echt het gevoel dat het einde gaat naderen. Het gaat allemaal nog steeds volgens het boekje en hoewel ik het wel wat rustiger aan moet doen, voel ik me prima (heb inmiddels heel wat mindere verhalen gehoord van diverse dames, dus ben blij dat het bij ons zo voorspoedig gaat). De babykamer is zo goed als klaar, alleen de gordijnen nog op maat maken en de wieg neerzetten. Je moet maar snel komen kijken als je weer in NL bent, ik zal proberen ook van de babykamer een paar foto's naar je te sturen. En deze week weer een nieuwe buikfoto maken en mailen. Volgens Michiel moet ik het via Picasa doen en dan worden de foto's gecomprimeerd en moet je ze wel kunnen ontvangen. Ik ga het 'ns ff uitproberen...

    Nou, kick nog even some ass op je stage!! Succes met de afronding en tot het volgende verslag.

    Kus uit het Brabantse land.

  • 21 April 2008 - 13:00

    Joëlle:

    Hoi lieverd,

    Jammer voor jou en Kevin dat het weer is afgelopen, maar wel super dat hij naar je toe is gekomen! En dat het dan ook leuk is samen...;)

    nog even en dan ben je alweer hier. Is het toch snel gegaan, vind je niet? Ik ben wel benieuwd hoe je het hier in Nederland straks vindt, met alle luxe en comfort. Zou je weer terug willen om daar meer te kunnen doen, of vergeet je de armoede en ga je hier je leven weer oppakken en was het een zeer mooie en leerzame ervaring? De tijd zal het leren!

    Zeker is dat je het daar heel goed hebt gehad, dat je veel gezien hebt, zowel van natuur, cultuur en met name het onderwijs. Wat een ervaring!!

    Hier is de tijd natuurlijk ook verder gegaan en die heb ik de laatste tijd vooral besteed aan bevallingen en voorbereidingen voor de bruiloft regelen. De uitnodiging voor jou en Kevin ligt inmiddels op de douwesdekkerstraat in de bus!
    De komende weken staan er geen bevallingen op het programma en keert de rust weer, zodat we de tijd hebben voor de laatste dingen. Het komt steeds dichterbij en ik krijg er steeds meer zin in, maar wordt soms ook wel zenuwachtig. Jantine is meegeweest naar de coupeuse en heeft mijn jurk nu gezien, jij en fieke moeten nog.
    Dat komt vast nog wel!

    Ik hoop nog een verhaal van je te lezen voor je arriveert, dikke kus en tot bijna!!
    liefs, joëlle

  • 22 April 2008 - 10:22

    Shirli:

    hey linda!!

    Wat een superverhaal weer!!Fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en dat alles goed gaat!!ga zo door meis!!!
    En wat een leuke foto's steeds, mooi hoor!!Zo kunnen we toch een kijkje bij je nemen haha!!
    Geniet nog even van alles daar, want voor je het weet is het voorbij!!!
    Enjoy girl!!

    kus shirli

  • 23 April 2008 - 20:19

    Lia En Bob Driesen:

    Hallo Linda,

    Afgelopen Zondag hebben we een enthousiaste Kevin van het vliegveld opgehaald die een hele leuke week bij jou in Paramaribo heeft gehad, w.o. een bezoek aan je school, uitstapjes naar o.a. de dierentuin, Fort Zeelandia, luieren en zonnen op White beach , de dolfijnentrip, lekker eten.. Heel veel indrukken van de omgeving in een kort tijdsbestek.

    Vanaf het begin van je stage kijken we geregeld op je weblog en hebben we een aardige indruk van jou en het leven daar gekregen.
    Nog heel veel succes voor de laatste paar weken en we wensen je een goede terugvlucht en een warm onthaal van je familie en vriend(en).

    Oh... en 25 mei, de dag waarop jij weer naar Nederland komt, gaan wij voor een paar dagen naar Barcelona, dus Kevin heeft het druk die dag met het wegbrengen en ophalen!!

    Groetjes
    Lia & Bob


  • 27 April 2008 - 21:14

    Michel:

    Hey huisgenoot!
    Eindelijk een keer je weblog bekeken, ziet er mooi uit daar. Nog veel plezier de laatste vijf weken.

    Tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

linda

Voor vier maanden ga ik stage lopen op de buchnerschool in Paramaribo. Ik krijg hier een kleuterklas, welke dat precies wordt mag ik gaan kiezen als ik daar ben. Buiten mijn stage ben ik van plan om het één en ander aan vrijwilligerswerk te gaan doen en veel van het land te bekijken, kortom ik hoop een super tijd tegemoet te gaan!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 14400

Voorgaande reizen:

31 Januari 2008 - 24 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: