Nog 22 dagen genieten in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu Nog 22 dagen genieten in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van linda rooijen - WaarBenJij.nu

Nog 22 dagen genieten in Suriname

Door: linda

Blijf op de hoogte en volg linda

02 Mei 2008 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hier weer een verhaaltje vanuit het warme Paramaribo. Ik heb inmiddels nog maar 22 dagen hier te gaan, dus ik denk dat dit mijn één na laatste verhaaltje wordt. Misschien hebben jullie wel enorme mazzel en plaats ik er hierna nog wel twee ;)

Goed, ik heb mijn laatste verhaaltje geschreven nadat Kevin was geweest. Eigenlijk heb ik daarna niet meer heel veel bijzonders gedaan. Afgelopen weekend zijn wij nog wel naar de Cola creek geweest. Wij wilden eigenlijk naar white beach, maar toen wij daar aankwamen bleek dit afgehuurd te zijn dus zijn we maar doorgereden naar de Cola creek. Dit was wel leuk, want hier was ik nog niet geweest.
Natuurlijk heb ik ook koninginnedag gevierd. Overdag moesten wij eerst gewoon stage lopen. Wij gingen wel met de taxi naar stage i.p.v. de bus, want eigenlijk was dit voor ons een vrije dag dus wij vonden dat wij dit wel verdiend hadden haha. Normaal gesproken moeten wij altijd eerst 20 minuten lopen naar de bushalte, dan 10 minuten in de bus en dan weer ongeveer 10 minuten lopen. Vooral dat eerste stuk lopen naar de bushalte begin ik een beetje zat te worden, vandaar dit enorm goede excuus om met de taxi te gaan.
Na stage heb ik even in de stad een oranje jurkje gescoord. Ik denk wel dat dit mijn meest luchtige oranje outfit ooit was. Ik moest daar wel om lachen, zeker toen ik smsjes kreeg van mensen die in de regen koninginnedag stonden te vieren ;)
Toen ik uit de stad kwam heb ik nog even een siësta gehouden en zijn wij rond 17.00 naar het Vat gegaan om daar een drankje te doen. Hier was niet zo heel veel spectaculairs, dus daarna zijn wij naar Zus en Zo gegaan. Hier was een speciaal oranje feest dus daar zijn wij even gebleven. Daarna hebben wij lekker bij de Waag gegeten. Na het eten zijn Amanda, Danielle, Mayke en ik naar Torarica gegaan. Dit is een hotel. Achter dit hotel is nog een hele grote lap grond. Ook hebben zij een pier die aan de Suriname rivier zit. Op deze pier was een speciaal koninginnedag feest. De Hermes Houseband kwam hier optreden en het was echt super leuk! Zij speelde allemaal echte feestnummers en ook Nederlandstalige nummers tussendoor. Wij hebben met z´n vieren echt keihard mee staan zingen en staan dansen.
Ik merkte toen dat de salsa muziek en de liedjes van Damaru (de plaatselijke popartiest hier) heel leuk zijn, maar deze muziek had ik de afgelopen tijd toch ook wel gemist hoor! Wij hebben het echt super naar ons zin gehad, het was alleen wel super warm onder die tent, ik denk zeker wel 40 graden. Als de band even pauze nam gingen wij dus ook maar snel onder de tent vandaan om even af te koelen.
Ik heb dus een hele leuke koninginnedag gehad, maar volgend jaar wil ik het wel heel graag weer vieren in Nederland, want stiekem baalde ik ook wel een beetje dat ik niet lekker in Nederland was….

Verder gaat mijn stage nog steeds goed. Ik ben inmiddels klaar met het uitvoeren van mijn onderzoek. Moet nu nog wel de laatste dingen uittypen en dan ben ik daar ook mee klaar, dit moet ik ook 23 mei inleveren.
Afgelopen maandag is er nog een jongen poppenkast komen spelen bij ons in de klas. Wij hadden hem ontmoet bij het Vat en hij had aan ons verteld dat hij als bijbaan o.a. poppenkast speelt. Mayke en ik vonden het dus wel een goed plan als hij even bij ons in de klas zou komen. En hij heeft dit nog echt gedaan ook! Wij hadden gezorgd voor de poppen en voor de poppenkast. Mijn kleuters en de kinderen van Mayke (klas 2) hebben wij in 1 lokaal geplaatst. Toen ging Timothy poppenkast spelen en het was echt super leuk! Je zag de kinderen genieten en wij vonden het ook heel leuk om te zien hoe fanatiek alle kinderen mee deden.
Verder had ik nog wat geld van mensen gekregen waarvan ik een muurschildering wilde laten maken op de muur van de school. De school had toen aan de kunstacademie van Suriname gevraagd of zij dit misschien wilde doen. Zij hebben toen een offerte gemaakt, maar die was echt belachelijk hoog. Het grootste deel daarvan was berekend voor hun zelf, ik vond dat zo´n onzin dat ik daar niet mee akkoord ben gegaan, sowieso had ik ook niet zoveel te besteden. Het is nu nog even de vraag of dat wij (Mayke en ik) deze muurschildering zelf gaan maken, met hulp van de leerkrachten, of dat er alsnog een toner voor het kopieerapparaat wordt gekocht. Het apparaat gaf namelijk aan dat de toner bijna leeg is. Waarschijnlijk komt dit doordat de toner die bij een nieuw apparaat zit een start toner is en die is niet volledig gevuld. Die man in die winkel had dat er natuurlijk niet bij gezegd, maar ja dat zei hij wel aan de telefoon nadat Kathleen gebeld had. Volgens Kathleen kwam dit ook doordat die man een Hindoestaan was en dan wist je het wel… (ik doe hier uiteraard geen uitspraak over)
Maar goed, dinsdag is er vergadering. Tijdens deze vergadering moeten wij van mevrouw Mettendaf het kopieerapparaat officieel aanbieden (wat ik mij hier bij moet voorstellen weet ik ook niet…) tevens moeten de leerkrachten dan kiezen, of een muurschildering waarbij hun hulp op prijs wordt gesteld, of een nieuwe toner zodat zij nog even vooruit kunnen met het apparaat. Ik zelf heb al een vermoede, alleen al omdat zij waarschijnlijk geen zin hebben om zelf te moeten schilderen, maar goed we zullen zien!

Nou ik begon dit verhaal met dat ik niet zo heel veel had meegemaakt, toch is het weer aardig lang geworden. Ik ga nu dan ook weer stoppen. Vandaag ga ik denk ik even langs de kleermaker. Hier wil ik een jurkje laten maken voor de bruiloft van Joelle. Ik heb al stof gekocht en hoop maar dat het mooi gaat worden.
Ik ga nu nog twee weken stage lopen en daarna zit het er op. Tegen de tijd dat mijn stage klaar is, plaats ik wel weer een nieuw verhaaltje!

Dikke x voor iedereen



  • 02 Mei 2008 - 16:22

    Linda:

    Hallo,

    Ik heb ook even twee filmpjes geplaatst. Dat lukte steeds niet, maar nu wel. Èén filmpje is van koninginnedag en op het andere filmpje zie je mijn kindjes die het liedje ´Noach bouw een ark´ zingen.

  • 02 Mei 2008 - 17:06

    Marco:

    Ha Linda,
    Leuke filmpjes :) Die van Koninginnedag doet me een beetje denken aan mij Koninginnedag, al moet ik zeggen dat Gerard Joling bij mij wel iets verder weg stond. En regen met koninginnedag? Niet in Amsterdam in ieder geval ;)

    Jammer dat ik je net heb gemist op MSN, ik zie je 27 mei... zal ik reserveren?

  • 03 Mei 2008 - 06:10

    Kevin:

    kun je niet beter gaan solliciteren als cameravrouw, ik zie dat daar ook wel een carrière voor jou is weggelegd.... Dat ene mannetje is grappig, die zeg maar rechts zit (als je binnenkomt een van de eerste stoeltjes) want die ging ook al zo debiel doen toen ik foto's ging maken.....

    Regen koninginnedag?? weet van niks ;)

    Nou ik ga me nog even 22 dagen vervelen.. doeiiiiiiiii

    Kevin

  • 04 Mei 2008 - 14:54

    Jantine En Michiel:

    Nou, het klinkt nu echt meer als vakantie dan als 'stage lopen', met al die feestjes, etentjes en strandbezoekjes ;-). Dat filmpje in de klas is echt lachen, vooral hoe ze met een vet Surinaams accent Noach bouwt een ark zeggen.

    Wij zijn net terug van 4 dagen Berlijn, we zijn op 30 april vertrokken dus helemaal niks van Queensday meegekregen!!! Was super in Berlijn, erg leuke stad en we zaten vlak bij het centrum in een hele gezellige straat met allemaal kroegjes en restaurantjes, echt helemaal top. Superveel gezien ook, m'n voeten lagen er bijna af zoveel gelopen, de laatste dag was ik vooral bezig van 'bankje-naar-stoeltje' te lopen om steeds even uit te rusten. Maar al met al is het heeeel goed gegaan, weinig last van de alsmaar uitdijende buik gehad (voel me nu af en toe wel een zeekoe hoor!) en goed kunnen slapen dus ik kon er elke dag weer fris tegenaan ha,ha. Ik zal van de week nog wel ff wat foto's mailen via Picasa. Trouwens in Berlijn voor de bruiloft van J&M nog een wit linnen jasje gescoord bij H&M voor over het zwarte jurkje van Fieke. Mijn outfit wordt bij deze dus zwart-wit! Het jasje is heel grappig, met driekwart mouwen en zo'n verhoogde taille met 1 knoop, vandaar dat ik het als zwangerschapsoutfit kan gebruiken want dat is het eigenlijk niet.

    Nou, ik ga nog ff in de zon zitten want het is hier (en ook de afgelopen dagen in Berlijn) superlekker weer!

    Tot het volgende verslag en succes met de laatste loodjes (hoewel loodjes, zo zwaar zijn ze niet volgens mij... ;-)).

    Kus uit Gemert.

  • 04 Mei 2008 - 15:27

    Karlijn:

    Hi Lin,

    Dat filmpje! Wat schattig! Dat accent! echt grappig! :D
    Verder ben ik blij dat het goed met je gaat en over 21 dagen weer thuis bent!:D Of kom je toch de 24ste thuis? Dan zijn het nu nog 20 nachtjes!
    Hier gaat verder ook alles goed! Net terug van vakantie... was echt super! :)Ben nu wel beetje kapot maar dat hoort erbij! Nu kan ik wel zeggen dat ik je snel weer zie want die 3 weken zijn zo om!

    Geniet er nog lekker van komende tijd!

    xx Kar

  • 04 Mei 2008 - 19:25

    Linda:

    Kevin Driesen, hier even een mededeling. Mijn kinderen doen nooit debiel ;)

  • 05 Mei 2008 - 08:55

    Joëlle:

    Geniet nog maar even dan!!

    We zien je over zo'n 20 dagen alweer! Al met al is het snel gegaan he?

    Eenmaal terug in Nederland, moet je dan gelijk naar school, of kun je nog nagenieten en de jetlag even rechtzetten?
    Stel je voor, zeg. Nog even en je hebt je papiertje! Super toch?

    We kijken uit naar je thuiskomst!

    kus, joëlle

  • 05 Mei 2008 - 17:12

    Mama:

    Dag Linda en andere lezers,
    lekker lang verhaal weer. Leuk om te lezen en erg herkenbaar allemaal. Vandaag kreeg ik op mijn werk een krantenartikel uit een Tielse krant. Een verhaal over de Vrienden van Sur. waarin voluit jouw naam genoemd staat bij het stukje over de Buchnerschool. Mooi dat ze vandaag met een delegatie op bezoek waren op je school. Dat maakte wel indruk zeker? Je zal wel trots geweest zijn en terecht! Waren er ook Tielse kinderen bij of alleen volw.? Wij zijn in Chaam geweest van 29/4 - 5/5 in een stacaravan met Piet, Joke, Els en Harjo. Op loopafstand van Jeanette en de jongens. Soms regen, soms zon! Veel gelachen, lekker gegeten en gedronken. Vandaag weer werken. Erg rustig in de trein! Leuk dat je een surinaams jurkje laat maken voor Joelle/Mark hun bruiloft. Wordt vast zonnig/feestelijk! Ik ben benieuwd naar de keuze van de leerkrachten; voor iets leuks of voor iets nuttigs? Die poppenkastvoorstelling zal wel prachtig geweest zijn. Heb je daar ook foto's van gemaakt? Is je hele project en de opdrachten die erbij horen goed gegaan? Kan je uiteindelijk aanbevelingen doen voor een vervolg onderzoek? Probeer je bijv. nog een jaaropdracht voor te stellen voor het bij de leerkrachten en scholen promoten van die onderwijsmaterialen? Ben je je knuffels al kwijt inmiddels? Anders kan je het misschien naar een van de opvanghuisjes van de Vrienden brengen? Nou meid, nog even volhouden en dan mag je lekker weer in het vliegtuig stappen op weg naar je familie en je vriendje. Nog even lekker plezier maken daar met z'n allen. Kus van mama en Hans.

  • 19 Mei 2008 - 02:23

    Papa:

    lientje,

    het zit er bijna op !!cry cry cry huh!!
    goeie reis terug en we zien elkaar bij joelle op 12 juni!

    Ik ben nu in Australia ,Port Hedland,ga 7 juni terug naar singapore.

    kusjes
    papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

linda

Voor vier maanden ga ik stage lopen op de buchnerschool in Paramaribo. Ik krijg hier een kleuterklas, welke dat precies wordt mag ik gaan kiezen als ik daar ben. Buiten mijn stage ben ik van plan om het één en ander aan vrijwilligerswerk te gaan doen en veel van het land te bekijken, kortom ik hoop een super tijd tegemoet te gaan!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 14395

Voorgaande reizen:

31 Januari 2008 - 24 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: